Фармацевтичните фирми измислят несъществуващи болести
Причината е проста – продажбата на повече лекарства, твърдят учени.
12 април 2006, здраве.bg
Фирмите-производители на лекарства лекуват пациентите от измислени болести, предупреждават авторите на статия, публикувана в списание The Public Library of Science Medicine.
Анонсирането на несъществуващи болести и раздухването на незначителни проблеми до нивото на хронични заболявания, изискващи интензивно медикаментозно лечение, заплашват здравето на гражданите, твърдят авторите на публикацията Дейвид Хенри (David Henry) и Рей Мойнъхан (Ray Moynihan), сътрудници на Университета В Нюкасъл, Австралия.
Те посочват като ярки, според тяхното разбиране, примери на подобна маркетингова стратегия създаването на пазар за многобройни лекарства, предназначени за жените в периода на менопауза, и опитите да се убедят потребителите, че почти половината от мъжете и жените страдат от сексуални дисфункции.
Тревогата на учените е свързана и с опитите на заинтересованите производители, които определят повишеното ниво на холестерол или остеопоразата като фактори на риска, задължително изискващи лечение. Неправомерни, според двамата автори, са и стремежите синдромът на безпокойните крака или този на раздразненото дебело черво да бъдат представени като тежки недъзи.
“Лекарите и обществените организации трябва да се ръководят от грижата за здравето на пациентите, а не от собствената си изгода, но специалистите по маркетинг, несъмнено с подкрепата на фирмите-производители, грубо манипулират хората в защита на своите интереси”, твърдят Хенри и Мойнъхан.
Затова изследователите призовават лекарите, техните пациенти и представителите на обществените организации с много по-голяма бдителност да се отнасят към маркетинговите стратигии на представителите на фармакологичната индустрия.(а)