Учени описаха модела на развитие на мозъка при гениите
Свръхинтелектът е заложен, но и в голяма степен се формира в детска възраст, твърдят резултатите.
3 април 2006, здраве.bg
Нивото на умствените способности на децата не е свързано толкова с размера на техния мозък, колкото с интензивните изменения, извършващи се с увеличаването на възрастта. До този извод стигнаха учени от Националния здравен институт в Мериленд, САЩ след изучаване на особеностите на развитието на кората на главния мозък при деца с необикновено развит интелект.
Използвайки метода на магнитно-резонансното сканиране, учените са установили няколко характерни особености в развитието на главния мозък при децата-вундеркинди.
В ранна възраст кората на главния мозък при тези деца е по-тънък, отколкото при техните връстници, но процесите на удебеляване на кората се извършват значително по-дълго и интензивно до 11-12 години. След това кората започва бързо да се съкращава.
Кората на главния мозък при децата със средни способности първоначално притежава голям обем, като дебелината й се увеличава бавно. Съкращаването на обема на кората на главния мозък при обикновените деца протича по-бавно, отколкото при вундеркиндите. Причините за тези особености не са изяснени. Неизвестни са и причините за първоначалните различия в дебелината на кората на главния мозък.
“Способните деца са по-умни не толкова защото имат повече сиво вещество в една или друга възраст. По-скоро нивото на IQ е свързано с особената динамика при развитието на кората на главния мозък”, заявава Джудит Рапопорт, една от водещите изследването.
В проучването са участвали 307 здрави деца на минимална възраст 5 години. На децата са извършвани магнитно-резонансно сканиране и тестове за интелигентност два пъти годишно до навършване на 19 години.
Максималното ниво на IQ при децата е 121-145 пункта, нивото на високия интелект - 109-120 пункта, а на средния - 83-108.
Според учените ускорените процеси в кората на главния мозък при децата-гении са свързани с по-интензивните процеси на формиране на центровете, регулиращи интелектуалната активност.