Купидон и науката: фактологията на един мит
Истинските стрели всъщност са химически формули.
здраве.bg
... сили, довеждащи любовта при нас, е неподправеният, уникален мирис на тялото. Ако двама души се “помиришат” и не се харесат, те не остават заедно.
Миризмата е движеща сила на всички етапи на връзката, твърди Рейчъл Херц, професор по психология в университета Браун. Тя е установила, че миризмата е втория най-важен критерий за жената, при избора на партньор.
Жените обръщат повече внимание как мирише един мъж, отколкото на външния вид, гласа или мускулите. Хората знаят кой парфюм ги „побърква“, но тяхното предпочитание към миризмата на един човек пред друг се дължи на биологически фактори, които действат на подсъзнателно ниво.
Източникът на специфичния за всеки човек мирис е всъщност неговата уникална имунна система. Сегмент от нашето ДНК, наричан главен комплекс на тъканната съвместимост, контролира протеините, включени в имунната система и в „производството“ на собствения ни мирис.
Тъй като имунитетcът е наследен от двамата родители, ние сме „кодирани“ да харесаме партньор, чийто главен комплекс на тъканната съвместимост е различен от нашия – т.е. ние харесваме миризмата на хора с различна от нашата имунна система. При двойки със сходни имунни системи има по-голям риск бременността да не бъде износена и също така затрудненията при забременяване на жената са по-големи.
Експеримент, проведен в Швейцария, потвърждава връзката между миризмата и предпочитанията за партньор. При този опит, жени са били помолени да помиришат памучни дрехи, носени от различни мъже. Жените не само са предпочели ароматите на мъже, с различен от техния профил на главния комплекс на тъканната съвместимост, но също така са отбелязали, че тези аромати са им припомнили за сегашния или бивши партньори – доказателство, че главния комплекс на тъканната съвместимост е повлиял на техния избор в миналото. Дрехи, носени от мъже със сходна имунна система, им напомняли за бащите или братята им.
Жените, вземащи противозачатъчни таблетки са показали опасна „заблуденост“ в предпочитанията си за партньор....