Най-лесно е да откажете цигарите изведнъж
Другите методи дават значително по-лош резултат.
28 януари 2006, здраве.bg
Хората, които се отказват от пушенето “от раз”, най-често довеждат това начинание до успешен край, твърди изследване на Британското общество за ракови заболявания, цитирано от British Medical Journal.
Почти две трети от пушачите, които са се отказали от вредния навик, благодарение на импулсивно решение, а не след предварително планиране, все още не са пушили половин година по-късно. При онези, които са спрели цигарите, след като са имали предварителен план за това, процентът е значително по-нисък – 42.
При отказалите тютюнопушенето преди 5 и повече години процентът на внезапно взелите това решение е над 2 пъти по-висок.
Робърт Уест, професор по медицинска психология в университета на Лондон и ръководител на проекта, обяснява резултатът от проучването с т.нар. теория на катастрофите. Според тази математически теория, ако в една система има натрупано напрежение, и най-малкото и незначително събитие може да доведе до катастрофа. “Ние предполагаме, че убеждението, натрупаният опит и моментната ситуация предизвикват у всеки пушач различно ниво на напрежение. Затова при всеки един може да дойде момент, в който решението да се откажат цигарите изглежда напълно импулсивно”.
Учените не отричат необходимостта отказът да бъде планиран или обмислен, в полза на което има и някои медицински причини – рязката промяна може да доведе при някои хора до стресова ситуация с всички произтичащи от нея възможни усложнения.
“Нашето изследване е особено полезно, защото дава възможност по-добре да бъде разбрана психиката на пушача и какво може да го мотивира да остави вредния навик”, допълва Уест. “Напрежението по отказа идва най-вече от различните забрани, наложени срещу тютюнопушенето на обществени места, повишените цени на тютюневите изделия и предупрежденията относно опасността за здравето. Но светът на пушача трябва да бъде изпълнен и с всекидневни малки дразнители за отказа му от цигарите – такива могат да бъдат например кратки рекламни послания, подтикващи към незабавни действия”
...