Рекламите на алкохол увеличават риска децата да почнат да пият
14 май 2007, здраве.bg
Рекламата на всякакъв вид алкохол, където и да е тя – по телевизията, радиото, в списания, на билбордовете, шапки или тениски и др. застрашава здравето на децата, защото вероятността учениците, видели рекламата, да започнат да пият е 50%.
До този извод стигнаха изследователите от американската корпорация RAND, публикували резултатите от своите изследвания в Journal of Adolescent Health.
Редица статистики показват, че американските подрастващи ежегодно виждат на екрана около 245 реклами на алкохолни напитки и това доказано потиква децата към бутилката.
Специалистите от RAND са анкетирали почти 2000 шестокласници и са анализирали събраната информация за рекламата на алкохол, поведението и бъдещите планове на подрастващите. Анкетата е била повторена отново след 2 години, когато децата вече са учили в 8 клас.
По време на първото допитване 17% от учениците са потвърдили, че вече са пробвали бира, 16% са казали, че те “определено” или “вероятно” ще пият през следващите 6 месеца, 26% - “вероятно няма да пият”, а 61% - “няма да пият”.
Във 8 клас вече 50% от подрастващите са споделили за своите експерименти с алкохол, а тези, които не са опитвали, разказват за въздействието на алкохола върху техните съученици.
Изследователите смятат, че голяма вреда носи и рекламата по време на редица спортни мероприятия. Оказва се, че при 19% от децата, които носят шапки или тениски, рекламиращи някакъв алкохол, има два пъти по-голяма вероятност да започнат да пият в сравнение с останалите техни връстници.
RAND настоятелно препоръчва да бъдат взети мерки за ограничаване на рекламата на алкохолни напитки, в това число и бира.(а)