Феноменът “абстрактно четене” намалява успеваемостта на учащите
16 юли 2006, здраве.bg
Проблемът за концентрацията на вниманието по време на четене е заинтересовал сериозно учените в САЩ. Със съдействието на Министерството на образованието, отпуснало за проекта сумата от 691 000 долара, те провели изследвания на т.н. феномен на “абстрактното четене”.
Целта на експеримента е да се определят физиологическите и психологическите причини на това масово явление и да се разработят методи за повишаване на концентрацията на вниманието при хората от всички възрасти.
Много хора осъзнават, че четейки книга, те не разбират какво е написано в нея. Често след прочетен абзац човек се затруднява да каже за какво става дума в него. Учените са стигнали до извода, че това е т.н. феномен на “абстрактното” четене или четенето “без да се замисляш”.
Феноменът на “абстрактното четене” за първи път е бил изследван в лаборатория в Университета в Питсбърг. Участниците са били студенти, които е трябвало да прочетат на компютърните монитори романа “Война и мир” на Лев Толстой и да си водят бележки след всеки абзац. Половината от участниците периодично са получавали надпис на екрана “Разсейваш ли се?” Въпреки тези предупреждения, резултатите показват, че студентите редовно са се разсейвали от текста. Търсейки причините за липсата на внимание, студентите са обяснили, че са им пречили мислите за закуска или обяд, ежедневните проблеми или плановете за вечерта.
Последствията от това явление не са толкова безобидни - те водят до намаляване на успеваемостта на учениците и студентите. За съжаление готови рецепти за повишаване на концентрацията на вниманието няма. Специалистите уточняват, че при повечето студенти и ученици няма стимул за поддържане на вниманието в “тонус”. Те смятат, че абстрактното четене е тясно свързано с неразбирането същността на текста и основната задача на преподавателите трябва да е насочена към осмисляне на съдържанието, което се чете от учащите се. Като помощни похвати може да се използват отделянето на ключови фрази, използването на илюстрации и воденето на...